Voorjaarsconcert 1

10 april 2016

Muzikale knipoog naar Jeroen Bosch.

Boudewijn de Groot’s  Land van Maas en Waal, dat gezamenlijk werd uitgevoerd door het Gemengd Koor ’s-Hertogenbosch en de Orthense Harmonie, kreeg niet alleen een brede vocale ondersteuning, maar ook een langdurige staande ovatie van het  aanwezige publiek. De bravo’s waren niet van de lucht. Deze massale samenzang, geheel in de overweldigende en kleurrijke stijl van Jeroen Bosch, was een passend slot van het voorjaarsconcert in het Jeroen Bosch Art Centrum, waar het Gemengd Koor en de Harmonie het beste uit zichzelf hadden weten te halen.

Het Gemengd Koor ’s-Hertogenbosch vertolkte, onder leiding van Henk van der Sanden en pianobegeleiding van Rein Boeijen, in stijl negen nummers waarin de menselijke emoties en strevingen via toondichters een muzikale vorm gekregen hebben. Zoals de liefdesverzuchting bij Una Furtiva Lagrima en de tragiek bij D’Immenso Giubilo van Donizetti, het ingetogen drama bij Figlio Perduto en de liefde voor je land bij Di Provenza Il Mar.

De Orthense Harmonie schitterde in vier uitgebreide medley’s waarvoor John Williams, Disney, Frank Sinatra en Deep Purple de inspiratiebronnen waren voor de samenstellers Iwai en Sahshi. Zowel in samenspel als bij solo’s etaleerde de qua leeftijd gemêleerde groep haar muzikale kwaliteiten en vastheid. Uitgedaagd door de arrangementen wisten de musici het uiterste uit hun instrumenten te halen. Waarbij de (zeer) jeugdige muzikanten op een bewonderenswaardige en aandoenlijke wijze hun “partijtje meebliezen”.

Gezamenlijk brachten het Gemengd Koor en de Harmonie de welluidende klanken uit twee musicals ten gehore. Het gevoelige en indrukwekkende Anthem uit Chess en de mysterieuze en dramatische fragmenten uit de Phantom Of The Opera ontlokte een ovationeel applaus bij het enthousiaste publiek. Het Jeroen Bosch Art Centrum was uiteraard de meest geschikte plek om een ode aan Jeroen Bosch te brengen. De aanstekelijke muziek van de carnavaleske optocht door het Land van Maas en Waal bracht de aanwezigen in verrukking. En wie toen goed rondkeek, kon zien dat de hangende Boschiaanse kunstwerken genoeglijk heen en weer wiegden…..

Tekst en foto’s Willem Hol.

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Een gedachte over “Voorjaarsconcert

• Cissy Kluppell Bericht auteur

De muziek- notenregen spetterde er weer vanaf! Wow!

Heb genoten, mijn complimenten. Dank voor de fijne avond.

Cissy Kluppell.