Herdenking bij het Welsh Memorial

Een mooie herdenkingstraditie wordt eendrachtig voortgezet.

Voor het 2e jaar op rij organiseerde het Gemengd Koor ’s-Hertogenbosch op 27 oktober de herdenkingsbijeenkomst bij het 53e Welsh Division Memorial.

Zelfs 72 jaar na de bevrijding van ’s-Hertogenbosch, waarbij vele dappere strijders uit Wales hun leven lieten, heeft deze herdenking niet aan kracht ingeboet. Integendeel. Alhoewel er dit jaar nog maar vier Old Soldiers aanwezig konden zijn “to salute their comrads”, toont de onverminderde inzet van de initiatiefnemers en de ruime opkomst van betrokkenen uit ’s-Hertogenbosch en Wales aan, dat herdenken, eren en bedanken van deze oorlogshelden “shall not fade away”.

Traditiegetrouw verzorgden de oorlogsveteranen de erewacht en de vlaggenceremonie. Koorvoorzitter Inno van Riemsdijk leidde de bijeenkomst. In zijn toespraak refereerde Jan de Wit aan de speciale verbondenheid met Wales. De fragiele oud-strijder Frank Yates riep in zijn exhortation allen op zijn gevallen kameraden te blijven herinneren. Twee leerlingen van het St. Janslyceum herdachten in dichtvorm de bevrijders in het besef dat de kiem van onze vrijheid gelegd werd door degenen die nu worden herdacht.

Oorlogsleed werd heel erg voelbaar toen de Welsh bariton Mark Llewelyn Evans het aangrijpende “Tell My Father” uit “The Civil War” zong. Een moment werden de aanwezigen de realiteit van het slagveld ingetrokken: “Tell my father that his son didn’t run or surrender….As I rest beneath fields of green….Tell him how I spent my youth….For with honor did I die….Tell my father not to cry….”  The Last Post door hoornblazer Alphons van Stenis verklankte het afscheid van de gesneuvelden. Waardoor de overpeinzingen tijdens de twee-minuten-stilte intenser konden zijn. Het immer aangrijpende “World War II Requiem” werd waardig vertolkt door het Gemengd Koor en Roos van der Sanden.  Saamhorigheid, weerbaarheid en standvastigheid waren voelbaar tijdens de massaal meegezongen volksliederen.

Bij herdenken geven wij ons vrijwillig en onvoorwaardelijk over aan een dringende en niet-aflatende uitdaging om ons geloof in vrijheid, eer en vertrouwen gestand te blijven doen.

Tekst en foto’s Willem Hol

Klik op de volgende link en u kunt kijken naar een reportage van VMG Internet TV.  https://youtu.be/Q3D-yWyEWOo