"; while ($file = readdir($myDirectory)) { if (($file != ".") && ($file != "..") && ($file != "index.php") && !(is_dir("imgs/$file")) ) { $files[] = $file; if (is_int($i / $cols)) { list($width, $height) = getimagesize("imgs/$file"); echo ""; } else { list($width, $height, $type, $attr) = getimagesize("imgs/$file"); echo ""; } $i++; } } echo "
"; echo ""; echo "
"; closedir($myDirectory); ?> foto's: Ineke Sars en Rob Schröder

Bevrijdingsconcert Freedom & Friendship

Het bevrijdingsconcert van ons koor stond dit jaar in het teken van de viering van 65 jaar vrijheid. Vrijheid en Vriendschap dankzij onze bevrijders van de 53rd Welsh Division.

Met een groot aantal uitvoerenden (3 koren, solisten, orkest en strijkersectie) oud-strijders en hun familie en begeleiders plus een verwachte grote belangstelling van het publiek, werd dit jaar gekozen voor het Jheronimus Bosch Art Center. En terecht, zo bleek op 29 oktober.
In een tot de laatste stoel gevuld Jheronimus Bosch Art Center concerteerden de Band of the Prince of Wales Division, aangevuld met strijkersectie, uit Wales het Llantrisant Male Choir en het
Gemengd koor ’s-Hertogenbosch met kinderkoor en solisten Roos van der Sanden en Cis Hageman. Het geheel stond onder leiding van onze dirigent Henk van der Sanden.

Na de ouverture door de Band of the Prince of Wales met Summon the Heroes opende ons koor traditiegetrouw met Angele Dei van Ponchielli, gevolgd door Godiam La Pace van Mozart. De solisten Roos van der Sanden en Cis Hageman brachten The Prayer, gevolgd door het Llantrisant Male Choir met Comrades in Arms en het in het Welsh gezongen Gwahoddiad in een arrangement van Davies.
The Vaults Of Heaven van Andrew Lloyd Webber, gezongen door het kinderkoor met het Gemengd Koor en Cis Hageman, vertederde het publiek zichtbaar.

Het pauzenummer was imposant. Terwijl de Band of the Prince of Wales Division het bekende Pomp and Circumstances van Edward Edgar speelde, kwamen de kinderen van het koor op met de vlaggen van Groot Brittannië, Wales en Nederland, waarbij allen uit volle borst Land of Hope and Glory zongen.

Na de pauze werd een zeer gevarieerd programma van werken gebracht. Hierbij mogen niet ongenoemd blijven A Bridge Too Far door de Band of the Prince of Wales, Tantum Ergo van Mozart door het Gemengd Koor, Musical door het kinderkoor en dameskoor en Bui Doi uit Miss Saigon door de mannenkoren met Cis Hageman als solist. Het Llantrisant Male Choir bracht uit Chess het Anthem en van Hughes: Tydi A Roddaist.
Dirigent Henk van der Sanden en Antoinette Bastiaans schreven voor deze speciale herdenking een indrukwekkende ode aan de bevrijders van onze stad met als titel: October ’44. Hiermede werd door alle koren en solisten het concert afgesloten.

Pierre Kisters, voorzitter van de Stichting October 1944, bedankte in zijn slotwoord alle medewerkende koren, solisten en orkest. De kinderen van het kinderkoor kregen de medaille van de herdenking uitgereikt.

De avond werd afgesloten met de drie volksliederen, waarbij de kinderen opnieuw de vlaggen van Groot Brittannië, Wales en Nederland presenteerden.

Een extra woord van waardering is op zijn plaats voor de mensen die zich dit gehele jaar bezig gehouden hebben met de voorbereidingen van dit concert. Het organiseren van de koren en orkesten en het coördineren van de uit te voeren werken tussen de Engelse en Nederlandse organisaties is niet te onderschatten. Ook het schrijven en componeren van October ’44 en het schitterende resultaat hiervan verdient onze waardering.
Namens het Gemengd Koor ’s-Hertogenbosch dank aan de organisatie, het bestuur en niet in de laatste plaats Henk van der Sanden.

Eigenlijk is deze dag in drie woorden samen te vatten:

Waardig, Indrukwekkend, Emotioneel.

Frans Tuijtjens