Kerstconcert 2017: een sfeervolle start van de kerstviering.

De lichten van de af en aan rijdende auto’s en de versierde winkeletalages tegenover de Annakerk weerkaatsten feestelijk tijdens de invallende duisternis in het natte wegdek. De jaarlijkse inkoopdrukte voor Kerstmis was al begonnen. Maar de échte Kerstsfeer was er nog niet.

Wél in de Annakerk. En hoe! Dankzij het Gemengd Koor ’s-Hertogenbosch, de solisten Roos van der Sanden en Annemiek Vendelmans, dirigent Henk van der Sanden en pianist/ organist Rein Boeijen kon het talrijk toegestroomde publiek twee uur genieten van een zeer gevarieerd muzikaal programma met stemmingsvolle en zelfs ook uitbundige klassieke en eigentijdse kerstliederen. Na afloop van het kerstconcert toonden de vaak ook meezingende toeschouwers middels een langdurig staand applaus en bravo’s, hun dankbaarheid en waardering voor de musici.

Er werden in totaal 26 liederen ten gehore gebracht, waarvan de solisten met koor of piano er twaalf op prachtige wijze voor hun rekening namen. Zo kreeg soliste Annemiek Vendelmans na afloop van het uitbundige “Gabriella’s Song”, waarbij zij perfect ondersteund werd door het koor, een daverend applaus. Soliste Roos van der Sanden mocht hetzelfde ervaren na haar energieke en swingende vertolking van“Santa Claus is Comin’ To Town”. Dirigent Henk had het publiek van te voren nog gewaarschuwd: “Zit U goed stevig? Ik heb U gewaarschuwd!”. Maar het publiek werd zo meegetrokken in de gospelachtige sfeer dat de hoofden, handen en voeten wel moésten bewegen. Annemiek schitterde ook nog met het lieflijke en gevoelige “A Manger Filled With Love”, waarbij ook nu weer het koor prachtig ondersteunde. Met Henk voor even aan de piano maakte Roos en vervolgens Annemiek indruk met respectievelijk het prachtige Spaanse kerstlied “El Nacimiento” en het nostalgische “Once Upon A December”. Het koor kreeg veel applaus bij ”Sanctuary Of The Heart”, het swingende en speelse “Winterwonderland”, het zoetgevooisde “Bethlehem” en het stemmige “Mille Cherubini In Coro”.

De toeschouwers kregen bij de samenzangmomenten de kans om alle registers open te gooien. Bij“Ere zij God” zongen zij (dankzij het lage plafond) zo kerkvullend en hartstochtelijk mee met het koor, dat zij spontaan én uitbundig ook voor zichzelf gingen applaudisseren.

Voorzitter Inno van Riemsdijk sprak een treffende kerstoverweging uit.Kerstmis en de grootse viering daarvan worden gekoppeld aan vrede en de kerstgedachte.
Maar de werkelijkheid is vaak minder vredevol. In onze eigen omgeving kunnen wij daar iets aan doen.

Waardoor vrede in onszelf ook vrede op aarde kan worden.

Ter afsluiting van het kerstconcert zongen beide solisten het meeslepende “Oh Holy Night”. Om vervolgens het koor en de toeschouwers bij de hand te nemen met het warme en gemakkelijk mee te zingen “Feliz Navidad. Overweldigend applaus was ieders deel.

Met liefelijke kersttonen in het hoofd en warme handen van het klappen verlieten de toeschouwers de tempel Gods: “♫… and I wanna wish you a Merry Cristmas from the bottom of my heart…♫”.

Tekst: Willem Hol.
Foto’s: Huub van Elderen