Schitterend Bevrijdings- en Veteranenconcert 2017 met soliste uit Wales. 6

Na het concert, afgelopen vrijdag 27 oktober 2017, bleef het applaus maar aanhouden. De in grote getale aanwezige bezoekers, waaronder de kersverse burgemeester van ’s-Hertogenbosch Jack Mikkers, onderstreepten hiermee hun grote waardering voor de geboden zanguitvoeringen. En zo moesten de soliste Llio Evans uit Wales, dirigent Henk van der Sanden en pianist Rein Boeijen terugkeren om het doorgaande applaus in ontvangst te nemen.

Het Bevrijdings- en Veteranenconcert in het Theater aan de Parade vertolkte de vele gevoelens die verbonden zijn aan het herdenken en de viering van de bevrijding. Liefde voor het vaderland, verlangen naar vrede, uitbundigheid van de vrijheid, smeekbedes naar hogere krachten, heimwee naar “huis” en dankbaarheid voor de gevallenen.

Het Gemengd Koor ’s-Hertogenbosch bracht naast de prachtige Dry Your Eyes, Cantique De Jean Racine, O Divine Redeemer, Non Nobis Domine en Memory  ook nieuwe stukken. Het aangrijpende Tell My Father (uit: Civil War) en het ingehouden Mansions Of The Lord en Sanctuary Of The Heart.

Llio Evans, de soliste  uit Wales, stal de show door haar performances en wonderschone stem, die sprankelend én ingetogen moeiteloos alle registers kon bereiken. Was Song To The Moon (de introzang werd al meteen door applaus onderbroken) slechts een eerste kennismaking met haar zangkwaliteiten, met het spektakelstuk Chacun Le Sait van Donizetti (uit: Le Fille Du Régiment) stal zij meteen de harten van het verwonderde en enthousiaste publiek. Vanaf dat moment werd elke opkomst van haar vergezeld door een warm applaus. Voorafgaand aan Ynys Y Plant toonde zij in een spontane speech haar dankbaarheid. Zij vond het een eer in ’s-Hertogenbosch uitgenodigd te zijn en om voor zo’n geweldig publiek op te mogen treden. Ook sprak zij haar grote waardering uit voor de dirigent, maar vooral voor de pianist, die haar op fantastische wijze (nauwelijks samen geoefend) begeleidde tijdens de solopartijen. Het langdurige applaus daarop uit de zaal liet niets te wensen over.

Samen met het koor zong Llio het aangrijpende For The Fallen (reeds ovationeel applaus tijdens de laatste noten), het statige Laudate Dominum en het indrukwekkende World War II Requiem. Koor en soliste brachten in totaal 22 zangnummers ten gehore.

Als intermezzo sprak de 17 jarige scholiere Shannon Zoulfi in prachtige en weloverwogen bewoordingen haar Bevrijdingsoverweging uit. Voor haar zijn vrijheid en jezelf mogen zijn geen vanzelfsprekende zaken, zelfs al voel je dat zo. Want velen hebben dat niet en er zullen altijd mensen opstaan om die vrijheid te bevechten. Na de pauze richtte Shannon zich in het Engels tot de aanwezigen uit Wales. Jan de Wit waardeerde in zijn slotwoord de vastberadenheid en inzet van het koor om als enige de Wales-bevrijders van ’s-Hertogenbosch jaarlijks te blijven herdenken. Voorzitter Inno van Riemsdijk waardeerde op zijn beurt de inzet van Jan de Wit en hij riep burgermeester Mikkers op om zuinig op Jan te zijn.

Nadat op indrukwekkende wijze de volksliederen van Engeland, Wales en Nederland massaal waren meegezongen, bleek dat het publiek er moeite mee had om uit de weldadige sfeer van de Bossche muziektempel te stappen. Het dagelijkse leven ging door. In vrijheid.

Tekst Willem Hol.

Foto’s Huub van Elderen.

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

6 gedachten over “Schitterend Bevrijdings- en Veteranenconcert 2017 met soliste uit Wales.

• René Kok

Geacht bestuur en leden van het koor; Ook ik wil niet achter blijven in mijn loftuitingen over de prachtige prestatie van alle deelnemers van het prachtige concert. Ik kijk terug op een geweldige avond, waarbij ik vooral “onze” pianist Rein Boeijen en de soliste uit Wales, Llio Evans toch nog even bij naam wil noemen. Ik hoop dat ik daarmee niet alle anderen tekort doe. Immers het complete optreden stond garant voor een avond, die voorbij vloog.
    Tot volgend jaar!
    René Kok.

• Ineke Bertrums

Beste allemaal, Heel heel hartelijk bedankt voor het prachtige Bevrijdingsconcert. Het was van het begin tot het einde GENIETEN geblazen! Ik hoop er volgend jaar, samen met onze Engelse Bevrijders als gastgezin weer bij te zijn. Zo niet, dan hou ik de nieuwsbrief in de gaten. Nog een ding: ik hoop dat het weer goed gaat met het koorlid die flauwviel; het was in de zaal al warm, laat staan op het toneel. Nogmaals bedankt, blijf zingen en voor nu houdoe uit Middelrode van Ineke Bertrums

• J. van den Dungen

Beste Ineke.
      Ik probeer met je in contact te komen i.v.m het volgende:
      Er is een herdenkingsbijeenkomst geweest bij museum Slager. Tijdens dat feest heb je een van de veteranen op de foto gezet samen met mijn 88 jarige moeder Thea van den Dungen.
      Zij zou heel graag die foto hebben.
      Kun je die aan mij sturen?
      J.vandendungen@planet.nl
      Bvd. Jack van den Dungen

• Henk en Nelleke Brants Bericht auteur

Geacht Bestuur en leden van het koor,

Onze hartelijke dank voor het fijne, mooie concert !

Ook een ( digitaal) bloemetje voor de dame die onwel werd ( hopelijk weer opgeknapt).

Henk en Nelleke Brants

• Jopie Verhulst Bericht auteur

Wij willen U laten weten dat we erg genoten hebben van het Bevrijdingsconcert.
    Zoals gewoonlijk zong het koor prachtig en de sopraan Llio Evans was een prima keuze. Wat een stem!!!
    Ook bedankt voor de goede verzorging van de kaarten.

Met vriendelijke groet,
    Jopie Verhulst.

• Jos en Corrie Jansen Bericht auteur

Via deze mail willen wij het bestuur, dirigent, pianist en leden van het koor, feliciteren voor de mooie muzikale avond, met een prachtige soliste.

Succes voor de toekomst.

Jos en Corrie Jansen.